بهترین بازار سرمایه گذاری در سال 99

پرسه نقدینگی در هزارتوی بازارها

به هر طرف که هدایت می شود، ره‌ آورد آن در نهایت تخریب است و هرج و مرج
قسمتی از نقدینگی سرگردان بازارها طی چند ماه گذشته به صورت هدفمند توسط برنامه ریزی های صورت گرفته فولادسازان بزرگ کشور و با همراهی وزارت صمت به نوعی تلاش شد تا به سمت سودسازی این غول های بزرگ اقتصادی و در دو سوی بازار آهن آلات با هدف جبرانی برای تحریم ها هدایت شود‌. اعمال برخی تغییرات در شیوه‌ نامه نحوه عرضه ها و معاملات در بورس کالا؛ تسامح وزارت صمت با این ها؛ مهندسی عرضه ها در خروجی بازار داخلی و ثبت سطوح بالاتر قیمت های رقابتی در معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، به همراه تکاپو و تمرکز این شرکت های خصولتی در بازارهای صادراتی طی چند ماه گذشته؛ نتایج درخشانی را در جهت سودآوری و خروجی این شرکت ها و برای سهامداران آنها به ارمغان آورد؛ به طوری که علاوه بر این که به ترغیب نقدینگی برای خریدهای مازاد از بورس کالا کمک شایانی نمود؛ تحلیل بنیادین خروجی این شرکت ها در کدال و محاسبات سود سرشار این شرکت ها؛ بسترساز ترغیب و هجوم فعالان بازار سرمایه به خصوص تازه ‌واردها به خرید سهام این شرکت ‌‌های خصولتی گردید.

اما این سناریو در ادامه مسیر خود، از کنترل بازارسازها خارج شد؛ به طوری که طی یکی دو ماه اخیر شاهد یک افسارگسیختگی مفرط در هر دو بازار “سرمایه” و “بورس کالا” بودیم.

این افسارگسیختگی تا مرز بحران ادامه پیدا کرد تا جایی که قیمت آهن آلات در بازار داخلی تنها طی ۲ ماه گذشته با شیب تند صعودی؛ با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی تاخت و تاز نمود؛ از سوی دیگر هجوم نگران کننده نقدینگی و تشکیل صف برای دریافت کد بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه با توجه به سودسازی های خصولتی ها موجب شد تا این نگرانی ها به اوج خود برسد تا جایی که وزارت صمت مجبور شد ترمزها را بکشد و سوپاپ اطمینان را فعال کند.

 

سرمایه گذاری در بازار بورس

در بازار کالایی و در صمت بورس کالا با اولتیماتوم به فولادسازان به افزایش عرضه های داخلی و صدور یکی دو دستورالعمل، شرایط به سمت افرایش تزریق مواد اولیه شامل “آهن اسفنجی” و “شمش” به بازار داخلی فراهم گردید، به طوری که با تامین نیاز و اغواء تقاضای داخلی تنها طی چند روز، التهابات به وجود آمده در سمت بازار و بورس کالا تخلیه شد. این تخلیه حباب قیمت های بازار و فرو ریخته شدن دیوار کاذب نرخ فولاد اما موجب ضرر و زیان هنگفت برخی از فعالان خُرد بازار و سرمایه سوزی گردید و این رفتار برای دومین بار در بازار داخلی فولاد کشور به ثبت رسید.

در سمت بازار سرمایه هم تنها با صدور یک دستورالعمل، معاملات تازه واردها و تازه کد گرفته ها ممنوع و به بعد عید نوروز واگذار گردید و پرونده این غائله‌ به وجود آمده هم به نوعی سبک تر شد. واقعیت موجود در جامعه ما این است که دولت در هدایت نقدینگی های سرگردان در کشور در حال حاضر با معضلات و معادلات چند مجهولی پیچیده ‌ای مواجه است و این غول تخریب ‌چی نقدینگی به هر کجا که قدم می‌گذارد در نهایت حاصل آن ویرانی است و نارضایتی برخی، حتی در بهترین و مثبت ترین بازارها که همان بازار اوراق بهادار باشد.

ماجرای تخریب در بازار سرمایه چه بود ؟

موضوع از این قرار است که طی یک ماه گذشته؛ خیل عظیمی از تازه واردها با جیب های پر و پیمان به تدریج وارد این بازار شدند؛ به طوری که جمعیت آن ها و اقبال آن ها به بازار سرمایه مدام بیشتر و بیشتر می گردید؛ تمنای سودهای باد آورده و یک شبه هدف عمده این جمعیت پشت صف بود؛ چرا که خبرهای خوبی به گوششان رسیده بود؛ تا جایی که این اواخر از ساعت ۷ صبح جلوی برخی کارگزاری ها صف های عریض و طویل تشکیل می ‌گردید. در ابتدا این هجوم نقدینگی مثبت دیده می شد، اما مشکل از زمانی جدی شد که متوجه شدند گروهی از فروشندگان سیگنال با کانال های چند هزار نفری؛ ارتش تازه نفس و آموزش ندیده بازار سرمایه را در اختیار خود درآورده‌ اند و با هر فرمان خرید یا فروش حکم نابودی و یا صعود خیره کننده ارزش سهام یک شرکت بورسی را صادر می کردند.

این وضعیت در حال حاضر علاوه بر تهدید برای این شرکت ها هرگونه تحلیل بنیادی یا تکنیکال کارشناسان زبده این بازار را نقش بر آب می ‌نماید تا جایی که شاید بتوان گفت این بازار در حال حاضر با یک هرج و مرج نسبی در خرید و فروش های غیرکارشناسانه مواجه شده است. این تخریب تا جایی که خطرناک احساس شد که در قسمتی از دستورالعمل اخیر به افرادی که سیگنال می ‌فروشند هشدار داده شده که در صورت شناسایی؛ کد بورسی آن ها مسدود خواهد شد.

به نظر می رسد که این داستان هدایت نقدینگی ‌های سرگردان در بازارهای داخلی همچنان ادامه دارد و معلوم نیست که هدف بعدی این غول بی شاخ و دم کجا باشد ؟!

سرمایه گذاری در بازار طلا

طلا زیر نظر سرمایه گذاران

این روزها اختلاف میان سرمایه گذاران بر سر روند آتی قیمت جهانی طلا داغ شده است. فاکتورهایی که می تواند بر قیمت طلا تاثیرگذار باشد عبارتند از:

۱- شبهات در خصوص روند اقتصاد جهان

۲- کاهش بیشتر نرخ‌ بهره توسط فدرال رزرو

۳- قیمت فعلی طلا در قیاس با سایر سرمایه گذاری ها

۱- شبهات در خصوص اقتصاد دنیا

در زمان رکود اقتصاد جهانی، سرمایه گذاران به سوی خرید سرمایه های امن مانند طلا روی می آورند که به رشد قیمت کمک می کند. پس از عملیاتی شدن برکسیت در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، تغییرات بسیاری در قیمت طلا ایجاد شده است و قیمت روز به روز افزایش داشته است. بسیاری این سوال را میپرسند که کشور بعدی که از اتحادیه اروپا خارج می ‌شود کدام کشور خواهد بود و حتی این که آیا تا چند سال دیگر اتحادیه اروپایی وجود خواهد داشت یا خیر. انگلستان قرار است از فوریه ۲۰۲۰ طی یک دوره ۱۱ ماهه به توافق جامعی با اتحادیه اروپا در خصوص همکاری های اقتصادی دست پیدا کند که به نظر ماموریت سختی برای دولت انگلیس خواهد بود. از این رو سرمایه گذاران ممکن است سهم سبد سرمایه خود از طلا را افزایش دهند.

2- کاهش بیشتر نرخ بهره

کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو همواره با کاهش ارزش دلار و در نتیجه جذاب تر شدن قیمت طلا همراه بوده است. فدرال رزرو در نشست فوریه خود برای مقابله با اثرات ناشی از شیوع ویروس کرونا به شکل اضطراری نرخ بهره را ۰/۵ درصد کاهش داد. البته این موضوع باعث ایجاد ترس از رکود بزرگ ترین اقتصاد دنیا شد و سرمایه گذاران اقدام به فروش سرمایه های پر ریسک تر مانند سهام و البته خرید طلا نمودند. حالا صحبت از یک کاهش نرخ بهره دو پله ای دیگر در نشست مارس فدرال رزرو می باشد. اقدامی که در صورت وقوع، باعث افزایش شدید قیمت طلا خواهد شد. این در حالیست که رئیس فدرال رزرو در ابتدای سال نو صحبتی از آینده نزدیک برای کاهش نرخ بهره ننموده بود.

webmaster7
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *